Ciao bella

Gothia Cup har förlorat oskulden

Den syns i allas ögon. Producentens, inspelningsledarens, regissörens. En oro, kanske stress. Klockor tittas på. Blickar utbyts. Walkie-talkies kraxar till.
- Jag behöver en väderrapport. Nu.
- Det duggar, upplyser någon.
- Ja, men sen då? Jag behöver veta närmaste timmen. Nu.
Inne på Ullevi, i löpargången där Europas bästa friidrottare värmde upp för bara en vecka sedan, är det fullt av folk. Mest tjejer i vitt. De är överallt. Fnissar, skrattar och skvallrar. "Nä, e de sant?" och "Guud! Jag döör!" och "Asså, orka!" hörs i varenda vrå. Ett hundratal danstjejer är statister i filmen Mustafa/Massimo. De ska göra samma flaggdans som de gjorde på den verkliga invigningen av Gothia Cup den 17 juli. Scenen kommer att klippas in före den riktiga invigningen. Problemet är att det var strålande solsken den 17 juli. I dag är himlen mörk och hotfull.
- Okej, nu säger de att det ska vara uppehåll i en och en halv timma. Jag skulle bli väldigt glad om vi kunde fixa den här scenen nu, säger producenten Olle Wirenhed med precis de där orosögonen.
Alla gör sig redo. Regissören kurar framför sin monitor. Tjejerna i vitt sprider ut sig över gräsplanen. Fotografen ställer in fokus på en rödhårig tjej i mitten. Det är Chanelle Lindell, en Uddevalla-tjej som gör en av filmens två huvudroller. Hon spelar Linnea, en dansare från Göteborg som längtar bort. Vartsomhelst, men allra mest till Italien, där hon just har varit på semester.
Flaggscenen körs flera gånger och några tjejer blir trötta.
Suck. Hallå! Vi fryser!
- Dans är det roligaste som finns! Nu ler vi allihopa, hojtar koreografassistenten Jane Johnzon så att det ekar mellan läktarna.
Tjejerna ler och viftar och gör det riktigt bra.
- Tack! ropar regissören Mani Maserrat-Agah tillslut och studsar upp från sin pall.
- Han är nöjd, säger Poyan Karimi, som står bredvid och tittar på med armarna i kors.
- Det ser man på honom. Om han säger "Mmm, det var ... fint", så vet man att det var skit. Men är han glad på rösten som nu, då kan man vara nöjd.
Poyan har filmens andra huvudroll, som Mustafa, en iransk kille från Lerum som är snäll, duktig och proper.
- En tönt. Helt olik mig, sammanfattar Poyan.
Mustafa knäpper översta knappen i skjortan. Han har mustasch. Han är tyst. Och han är oskuld. Tjejerna tycks inte se honom.
- Att bli av med oskulden är som liv och död i den åldern. Det var ju ett helvete. Ungdomar hade jättepress på sig när jag var ung. Nu är det ännu värre, säger regissören Mani Maserrat-Agah.
Filmens Mustafa hittar en väg ut ur helvetet. När han åker till Gothia Cup med sitt fotbollslag kallar han sig Massimo och låtsas vara italienare. Då får man tjejer. Eller?
Idén kommer från Mani Maserrat-Agahs egen uppväxt. 1991, när han var 16 år kom filmen Inte utan min dotter, som gav en allt annat än positiv bild av muslimska män.
- Vi märkte direkt när vi försökte ragga tjejer att intresset hade sjunkit drastiskt. Bilden av den farlige mustaschmannen från Mellanöstern var stark, säger han.
Så några killar i Manis bekantskapskrets började förbättra verkligheten lite.
- De träffades och bestämde "Du heter Rico, du heter Roberto". Då fick de brudar. Det är både roligt och tragiskt att man ska behöva utge sig för att vara någon annan.


Utdrag från gp, år 2006



Ja, filmen heter nu Ciao Bella, och började spelas in förra året. Efter ett antal förfrågelser om att vara statist begav jag och Hanna oss för att delta. Dock inte alla gånger.
Den 3 Augusti i år, har filmen premiär, och jag tror att filmen kan klassas som en typiskt ungdomsfilm.
Just nu lanseras filmen och kritiken börjar väl så smått rulla in på de olika områdena.

Informationen från min sida är bara upplysning. (åh, jag tänker på Ulrika, rickard och Andreas) så googla vidare på egen hand.






På tal om Gothia Cup är min anmälan nu inlämnad (typ 2 månader för sent) och träningarna börjar nästa vecka. Detta ska bli väldigt kul, och känslan av att springa ut på planen, träning som ivigning, är underbar...

Kommentarer
Postat av: Anonym

en utav mina bästa vänner är huvudpersonen! kram sara

2007-07-03 @ 22:42:13
Postat av: Ulle

Lilla Mandisen... Så åker jag. DU, vi måste ses snart. Jag sakanr dig. DU är en så söt flicka.
Lycka till med filminspelningen.
Kärlek. Din Ulrika.
PS. Upplysning åt folket


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback