18/11 -08: C'est horloge-clair

Internet har varit ur funktion och det förklarar varför jag inte varit här på ett tag. detta har faktiskt resulterat i att jag haft mer tid att göra annat. Nej, nu ska vi inte dra det till sin spets...

Något trevligt jag iallafall gjort är att ha bytt klass. Från nivå B1 till B2, vilket känns som en mindre revanch. Nåja. Dock har jag nu fått lämna min kära lärare Joanna som verkligen var superbra. Inte för att jag tror att min nya Maggali är sämre, men det är ändå något speciellt med den första läraren. Dels var hon så grymt bra på att lära ut, men dessutom en hörligt personlighet och man fick verkligen förtroende för henne. Men, man är ändå glad att man får flytta upp, intesuperkul att stampa kvar på varje steg. Jag ska ändå erkänna att de känns konstigt att man flyttat upp, har man verkligen utvecklats så? Antagligen.




Men på fyra dagar har jag hunnit med en hel del mer, det ska erkännas. I fredags, ja, vad gjorde jag då... det har redan försvunnit ur mitt minne. Jo, vi sa ju hej svej till en suisse. kaspar. Han skulle nu lämna Montpellier efter 3 månader och vi avslutade hans äventyr på Le 8 och Cirkus Bar. Mycket trevligt, men jag kan förstå att han tyckte de va sorligt. Jag vill inte tänka på den dagen då de blir min tur... Tur att det är ett tag kvar! Samma kväll stötte vi även på en dansk som förvånansvärt nog var trevlig. Ja, nu menar jag inte att jag tycker illa o danskar, nej, det jag menar är att dom flesta  som kommer fram vill göra mer än prata. hum. Lugn mamma!

Lördagen var även den mycket trevlig, med betoning på mycket. Jag och Anna gick upp vid nio-tiden för att bege oss till gymmet, och sedan direkt till affären. Där inhandlades varor till vår djungelmiddag som vi skulle ha på kvällen. Jag måste säga att denna blev mer än lyckat.
Förrätt, sallad
Huvudrätt, djungelgryta (kött, ananas, sockerärtor, paprika, och en gudomlig sås)
Efterrätt, varma bananer med choklad och vanlijglass

Vi välkomnade dom vid 7 och möttes av en oerhört vacker syn. Där kom dom inhoppande med massa blad, krigsmålningar och vilda hår. Jag och Anna hade satsat på en lite mildare variant av djungeln, blommor i håret och färgglada klänningar (?). Men de va inte fy skam de heller, de kan ja meddela. Efter en bastant middag bestämdes det att vi skulle gå ut, och med våra underbara kreationer gav vi oss ut på stan. om vi märktes? ja, lite kanske. Kul hade vi iallafall, och vid 4 släckte jag lampan och somnade. Mycket trevligt. Ja, man skulle väl kunna säga att kcällen verkligen var horloge-clair?







Dagen efter var dock inte lika trevlig. Jag vaknade med världens dunderförkylning och rösten var helt borta. Jag känner mej fortfarande ganska krasslig, okej, väldigt. Men det ska nog gå över. Har bestämt att hoppas träningen denna veckan iallafall. Hade vart tråkigt om de blir värre. Har varit på apoteket och köpt Drill vilka ska få tillbaka rösten ordentligt och de känns ju bra. Hoppas att dom hjälper bara...

Så, dagen idag. Ska jag vara ärlig har det inte hänt så mycke. Jag var och köpte mej en klänning idag som jag och Anna hade kikat ut igår på vår första (!!) shoppingrunda. så, nu har jag fixat jul- och nyårsklänning vilket känns bra. Jobbigt att springa runt med sånt i sista minuten. Middagen lagades vid 3 tiden och de blev nåt så gott som rester, mums. Stekt potatis och svamp, haricots verts och ägg. men det funkade. Är man fattig student så är man! Och,  för att inte glömma, har vi idag äöven diskuterat den franska mentaliteten på lektionen. Vad vi kom fram till? Att fastän Frankrike är det land i världen som har mest turister är dom inte så serviceinriktade. I mataffärer går kassöskerna verkligen på automatik och dm kan inte bjuda på ett enda leende. Attans bananer, det är inte snällt. Men, det var som Victorias kloka ord, det kanske är det enda land som faktiskt inte än är inriktat på turister, vilket alla andra länder i söder är. Jag gillar i vilket fall mitt Frankrike, vädligt mycket.

Men nu ska jag nog ägna lite tid åt mitt skolarbete. Måste sortera mina femtioelva papper och plugga ord. :D Bonne chance.

Kommentarer
Postat av: Emma S

Så fina ni blev... :)

2008-11-19 @ 11:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback