25/11 -08: Il faut qu'on fasse

Nu sitter jag i mitt rum, slö efter en dag i skolan. Har nyss ätit köttbullar och potatis, dock inte i den klass man kan få hos farmor och farfar... men de funkade, de va ju trots allt mat. Efterrätten? En skiva pepparkaksdeg. Eftermiddagen ska tillbringas med näsan ner i böckerna och vid 9 ska vi till Victoria för att sen dra oss till Australian Bar. De va nu två veckor sedan jag var där och de ska bli riktigt kul att gå dit igen. Dessutom är de Sannas sista tisdag, så den måste vi ta vara på!!

Och något som för övrigt har slått mej, när de gäller franskaundervisning i Sverige, är att man alltid får så grymt tråkiga uppgifter vilket ju gör att man inte blir så motiverad. Man kan mer franska än man tror när man går på gymnasiet och jag blir nästan irriterad när jag tänker tillbaka på vilka uppgifter vi fick. Varför fick man aldrig diskutera ämnen som faktiskt har nån betydelse? Själva diskuterade vi idag på lektionen om kemiska- och naturläkemedel. Det är faktiskt nåt som har nån mening, och som dessutom kan blir ganska roligt. Hum, lärarna där hemma borde gå en kurs på min skola.

Nej, nu ska jag börja med indicatif och subjonctif (vilket jag för övrigt älskar bara av den anledningen att de låter avancerat. Vad sägs om il faut qu'on fasse?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback