Sjuttonde dagen i Montpellier



Nu har jag alltså pluggat 24 lektioner grammatik och det är inte helt lätt, det kan jag meddela. Dock har jag världens bästa bok till mitt förfogande, Conjugaison francaise. Jag råder verkligen alla som läser franska att komma över denna,. Själv köpte jag den på en liten bokhandel för cirka 15 kronor och den är verkligen oumbärlig. Den innehåller alla verb i alla former, det kan helt enkelt inte bli bättre. Men, en varning, man blir ganska deprmerad första gången man läser den och inser hur många former de franska verben har. Men skam den som ger sej! Ett annat tips är att införskaffa sej en synonymordbok. Jag lovar, det är bättre än en vanlig ordlista, dels för att alla ord på franska inte har någon motsvarighet  svenskan, och dessutom får man ett så mycket större ordförråd, helt gratis!

Direkt idag efter skolan begav jag mej till gymmet och tränade lite. Tanken var att jag nu skulle gått på afro, men attan vad tiden rann iväg. (jo, hum, det går fort när man pluggar här). Jag satsar på salsan imorgon istället, det kan väl inte bli för dåligt de heller. Jag menar, vem vill inte se fransoser vifta på stjärten?

Om tre timmar ska jag och mina colocataires bege oss till Australian Bar för att träffa lite andra studenter här i Montpellier. Man får redan nu planera hur man ska lägga upp dagen imorgon. (skola, sova, plugga, salsa?) Jo, det låter väl som en bra ide. Och för att minimera tröttheten ännu mer imorgon sa jag nu ta mej en liten tupplur och ett bad- (jo dom sa visst att man skulle spara på vattnet eftersom det var så dyrt, men med tanke på hyran tänker jag bada vare dag)

A bientoooot

Kommentarer
Postat av: Sabina

Norge ja! vill tillbaka.. hur går det med livet i frankrike? låter som att du trivs ganska bra när man läser din blogg :D pössar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback