19/2 -09: La simultanéité, l'antériorité, la postériorité



La simultanéité, l'antériorité och la postériorité. Det är inte alltid lätt att veta vilka verbformer man ska använda då sugjonctif gör sig påmint, och faktum är att där det borde vara subjonctif är det allt för ofta ett undantag. Eller helt enkelt en regel som man aldrig tidigare hört talas om: om sujet1 är lika med sujet2 i action och sentiment, ja då struntar man helt enkelt i mina älskade subjonctif. Det är här simultanéite, l'antériorité och postériorité gör sig påmint, och helt plötsligt blir allt glasklart. Hallå. vem utbildade svenska lärare i fransk grammatik egentligen? Okej, att förklara det här på bloggen skulle ta onödig plats, slösa på tid och på det internationella utrymmet helt enkelt, men är någon i skarpt behov så står jag mer än gäran till tjänst.

För övrigt hittade jag det här fina kortet, varför tog jag inte med Kajsa hit? Det hade vart mysigt att ha henne bredvid sej i sängen, eller sittandes på stolen bredvid kanske. Hennes genomskinliga och rosa små tassar, det intryckta ansiktet och de sneda ögonen. Mysigt.  




Och vad gör jag nu? Knaprar på 70%choklad med apelsin (ja, jag har ändrats) coh läser igenom min rumskamrats engelska arbete. Skumt, att en person inte kan engelska... Höhö, ibland får man agera vikarie... So long
!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men Kajsa! E hon i Frankrike? Nä skojar bara, men kortet o ni tillsammans var underbart...man riktigt ser hur gammel o sleten hon e, Kajsabajsa:)Lappad o lagad på alla möjliga ställen, hon har levt ett hårt liv, den lilla damen.

2009-02-19 @ 20:34:59
Postat av: Lisa

Behöver DIN hjälp!! Kolla in Dubbelbloggen och säg vilka skor du tycker är allra finast av dem som jag tänkte klicka hem ikväll! Puss på dig!! Kram.



http://dubbelbloggen.blogg.se/index.html

2009-02-19 @ 20:42:02
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hon är tyvärr inte här, men jag hade nästan önskat detta. Jag hade behövt henne emellanåt, min snygga gamla Kajsa...

2009-02-20 @ 16:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback