3/2 -09: On aime les scandinaves et les Suèdois ont colonisé Odysseum



I gårdagens MontpellierPLUS fanns en mycket intressant artikel som alla svenskar genast började babbla om på ost- vin och baguettstunden. MontpellierPLUS är alltså Montpelliers motsvarighet till METRO och läses därmed av i princip alla; från stressade affärsmän till utlänningar som försöker lära sig franska (typ jag). Följande kunde man läsa:

On aime les scandinaves
Ayant appris le rétablissement de la ligne Montpellier-Copenhague, Hélèle Mandroux s'est déclarée satisfaite pour "la communauté scandinave importe à Montpellier".
Décidément après les Suèdois qui ont colonisé Odysseum, Montpellier met le cap au Nord... à moins que cela soit l'inverse.

Och vad menar man nu då, för er som inte kan franska!? Jag illar rubriken "Vi gillar skandinaver", men det bästa i hela artikeln är väl ändå "Décidément après les Suèdois qui ont colonisé Odysseum", efter att svenskarna occuperat Odysseum. Odysseum är en stor del av Montpelliers utkant, ett nybyggt område där man hittar moderna nöjesaktiviteter; klättring, bowling, restauranger... Och så hittar man fransosernas största nöje, IKEA! Och varför har detta påstående om svenskar nu kommit fram? Fler och fler stora svenska märken hittar hit, IKEA och nu också H&M. Får man hemlängtan drar man alltså som svensk med trammen till Odysseum, och vips är man i det kalla (?) norden igen. Jag är alltså en stolt svenska, som koloniserar Montpellier med vad det innebär!


(Mamma, jag lever. Jag har bara så mycket att göra att datorn har fått prio 38 eller nåt...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback