16/1 -09: "Ton accent est horrible"


Här sitter jag och diggar ABBA, jag har blivit beroende. Okej, att dom alltid varit bra måste man säga, men nu är jag verkligen helt såld. Stackars dom jag bor med...

Skolan är avslutad för dagen, laquelle idag var mycket givande. Vi har läst (min älskade) Titeuf och jag bara avgudar han och hans vänner. Att man dessutom lär sej franska på det  gör väl det hela inte mer negativt? Var även på Ateljé libre idag och hade extralektion i dictée. Jag måste säga att jag numer har börjat älska detta, är det inte helt underbart att man kan lyssna på någon annan, fatta vad dom säger, och sen dessutom skriva ner det på papper?

-Do you speak english
-Yes, I do
-So, you're french?
-No, I'm actually swedish
-Really? Your accent is soooo brittish, wonderful

Ja, och så var det bekräftat. Efter att idag träffat en tjej från staterna kan här med all säkerhet meddelas att jag har brittisk dialekt, och jag vet inte om jag ska ta det positivt eller inte. Något som iallafall var positivt var att jag fick prata engelska, vilken bara sjungit nivåmässigt sen jag kom hit. Det känns alltså bra att kunna rosta av den lite (med betoning på lite). Mieux que rien!

Och på tal om uttal har jag nog även vandrat framåt i franskan. Från att ja gått från "horrible" accent (ja, det sa visst en fransman) till "vous parlez bien" är ett väldans framsteg om jag får säga dej själv.

Kommentarer
Postat av: Remi

No! I protest! It ain't British!!!

2009-01-17 @ 02:13:21
Postat av: Remi

No ! I protest! It aint british!

2009-01-17 @ 02:14:18
Postat av: Amanda

Thanks (or not?)

2009-01-17 @ 10:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback