3/3 09: Verkligheten i Frankrike 2

Väder
Vädret här i södra Frankrike är mestadels helt underbart och jag kan meddela att jag för tillfället sitter på en solig balkong med lysande hår på benen på grund av solen. Jag har fåglarna kvittra, och folk som springer runt i ballerinaskor, byxor och koftor. Dock finns det ju alltid undantag, som mannen i 22 graders värme som hade mössa, vantar och vinterjacka.

Café
Hela cafékulturen skulle jag vilja flytta till Sverige, helst alla torg också. Likaså de dragspelande musikanterna, jonglörerna och sångarna. Det är verkligen en härligt atmosfär och det finns alltid någonting man kan stanna till och lyssna eller titta på, speciellt nu när värmen kommit. Att sitta på ett café med solglasögon, goda vänner och en kaffe (!) går upp mot det allra mesta.

Ärliga komplimanger
Vid sidan av alla killar som bara helt sliskigt slänger ut sig sexistiska kommentarer finns det även dom som säger helt ärligt vad dom menar, utan tillstymmelse av viljan om något mer. Någon som faktiskt kan säga "tu es très belle" utan att förvänta sig att de efter denna kommentaren kan ta sig friheten att röra på tjejen. Dessutom älskar jag översättningen av "belle", vacker. Har man någonsin fått höra att man är vacker i Sverige? Nej, jag tror inte det.

Språket
Man må tycka vad man vill om den franska befolkningen, men oj vad vackert dom pratar, det kan man inte komma ifrån. Jag skulle allra helst vilja köpa mig en egen fransos att ha på kvällarna, för jag drömmer mig alltid borrt och blir så där härligt dåsig när någon börjar prata. Det konstiga är väl att även det "fula" språket; inkluderat fula och familjära ord låter som en porlande bäck i mina öron och jag önskar att jag en dag ska kunna förstå allt och faktiskt kunna göra mig lika förstådd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback