2/3 09: Verkligheten i Frankrike

Cigaretter
I Frankrike röker alla och det är omöjligt att inte bli en passiv rökare. Det spelar ingen roll om man går ut, går på gatan eller till skolan; precis alla verkar hålla en giftpinne i handen. Inte nog med att det luktar pyton, röken fastnar i både kläder och hår så att alltid tvätta håret direkt efter en utekväll är ett måste om man inte vill ha en kudde som stinker.

Trafiken
Att man i södra Europa kör som galningar har väl alla någon slags erfarenhet av och Montpellier är inget undantag. Tutor, tjutande däck och skrikande röster hör till vardagen. Att dom dessutom har ett gaska komplicerat trafiksystem gör inte saken bättre. Man går över halva vägar och får stå på en halvmeter i mitten och vänta på att nästa del av vägen ska bli gångbar medans fartdårar viner förbi två centimeter från en. Dessutom finns i princip bara enkelriktade gator = hur sjutton vet man hur man ska köra när det dessutom saknas skyltar på många ställen?

Kösystem
I Frankrike saknar man ett fungerade kösystem vilket märks på många platser, inte minst på posten och i mataffärerna. Låt mig börja med posten. Den verkar vara väldigt populär här och det är alltid en sådär 20 personer framför en. Problemet blir ju då att eftersom det inte finns kölappar får man stå upp i kö en halvtimme. Dock finns det alltid folk som sitter ner, och helt plötsligt kan man höra en tant argt ropa att hon minsann var före. Hur sjutton ska man veta det när hon satt ner när jag kom in, tillsammans med femtioelva andra tanter. Och i mataffärerna är det ännu värre, på grund av att dom inte har några band. Alla vet väl hur Lidl i Skene ser ut, varorna hamnar efter inscanning på ett 30 cm långt och lika brett utrymme, och precis så ser det ut här - på båda sidor. Inser ni hur svårt det därmed blir att handla, man kan ju inte packa i samtidigt som man packar upp så man får springa fram och tillbaka. (så även om det bara är två personer i kö framför tar det en kvart)

Blondiner
Att dom har pippi på blondiner är ju något man alltid hört, men Frankrike tänkte jag, där finns de ju en hel drös redan. Ack så fel jag hade. Att dagligen få höra hur folk pratar om en går mig på nerverna och ocg jag funderar på att göra som Sandra gjorde: färga håret för att slippa allt. (Är man ute på klubb är det väl normalt att folk kollar in varandra lite extra, men när två cyklande poliser kommer fram och ber om numret har de gått för långt)

Uteliggare + hundar
Jag har ju tidigare uppmärksammat detta, i och med att jag hatar allt hundbajs som ligger på gatorna, ägarna tar aldrig upp det. Det resulterar i att man inte alltför sällan lyckas träffa bajset med skon och yack, vad äckligt det blir. Dessutom hatar jag när hundar stora som hästar springer runt löst, hallå, dom kan ju göra vad dom vill och ägaren har ju inget att säga till om! Och jag måste erkänna att jag tycker att ägarna är ganska skumma, alltid med alkohol i ena handen, tigger pengar med andra och ler med ett inställtsamt leende "tu es très charmante".

Gatusopare
Jag gillar dom inte av två anledningar: Dom stirrar för mycket (det är väl det enda dom kan göra under tiden dom sopar) och så låter kärrorna de drar runt på förfärligt.
Men jag ska också erkänna att jag gillar dom av två anledningar: De har sånna där äkta påskkärringkvastar och så gör dom ju faktiskt Montpellier väldigt fint.

Kommentarer
Postat av: Anonym

ställ dina smink o hårfrågor i min bloggs frågestund :D

Postat av: Maria

Hahahaha! En svensks syn på Frankrike. Underhållande må jag säga. :) Det finns säkert några små ljuspunkter i vardagen för dig ändå. ;)

2009-03-03 @ 00:32:58
URL: http://svenssonmaria.blogspot.com
Postat av: mor

Dom har riktiga långa band på Lid´l nu här i Skene.

2009-03-03 @ 10:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback