17/3 -09: Kärleken till mitt Frankrike

Ibland undrar jag hur jag hamnade i Frankrike av alla ställen, jag har ju faktiskt ingen egentlig koppling hit. Jag kan inte säga att jag var ett jätefan av franska under högstadiet heller, men sedan hände ju något; utbytet till Lons le Saunier med Raphael. Jag blev direkt kär i Frankrike; hur man lever, mentaliteten, människorna. Jag åkte tillbaka en sommar senare och levde ännu en vecka fransk liv och det var en utav de bästa veckorna i mitt liv. Hur vi gick till parken, umgicks med kompisar, träffade på gamla känningar på gatorna, deltog i flertalet konserter och inte minst av allt; sammankomsten för tre svenskar som var på återbesök. Det var helt underbart och jag njöt av varje sekund. Kanske gjorde Raphael sitt i frågan också, men tro nu inte att jag var betuttad (jag har ju fått den frågan flertalet gånger). Nej, men Raphael är min Fransos No1 och det kommer han nog alltid att vara.

Sedan slog tanken mig att åka iväg till Frankrike och plugga. Och varför inte, gör jag det inte nu kommer jag aldrig att göra det! Den eftermiddagen när jag skrev på alla papper kändes fantastisk, och jag minns att jag knappt fattade att jag skulle åka. Jag tror faktiskt att familjen fattade det ännu mindre, det var ju Emma som skulle resa och inte jag. Och iväg bar det, den trettonde oktober. Det var väldigt sorgligt att säga hej då till familjen, och man visste ju inte vad som skulle hända när man kom ner. Men jag möttes av ett fantastiskt väder, och ännu mer fantastiska människor. Dom hjälpte mig att komma till min lägenhet trots min knaggliga franska, och till slut fick jag se min lägenhet.

Att åka till Frankrike är det bästa jag någonsin gjort, jag har fått chansen att uppleva så otroligt mycket saker och har fått ett helt annat perspektiv på tillvaron, inte minst på Sverige. Jag har fått möjligheten att träffa så mycket nya människor och fått lära mig franska på det allra bästa sättet som går. Att resa hit har varit värt varenda krona och jag är inte klar med Frankrike på alla vägar. Jag är seriöst kär i Frankrike och älskar landet. Det finns såklart en massa saker som är annorlunda och svåra, men det som är bra överväger allt det andra. Jag har inte ångrat en minut att jag åkte hit, och jag kan inte rekommendera annat än att åka utomlands för en längre tid. Det är något underbart som man bara kan förstå genom att uppleva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback