Andra dagen i Montpellier

Min andra dag i Montpellier i avklarad och allt är verkligen över förväntan. Människorna är oerhört vänliga och när man ser lite bortkommen ut är det flera stycken som kommer fram och försöker hjälpa till.

Gårdagen bjöd dock på mycket gång eftersom jag fick hoppa av flygbussen ganska långt från själva centrum. Jag tog mej till Place de la Comedie med en 24kilos resväska, en dator och ett handbagage. Trippen till min lägenhet tog cirka 3 timmar och fötterna jublade när jag äntligen kunde konstatera att jag befann med på 17 Avenue d'Assas Bâtiment B. Ägaren mötte upp mej en trekvart försenad och visade mej upp till lägenheten på andra våning. Här bor jag tillsammans med en libanesiskt tjej, en japansk man (man!!) och en annan svensk tjej. 

mitt rum är verkligen inte stort och jag kan inte förstå att jag faktiskt ska bo här i 6 månader. Dock har vi en ordentlig hall, kök,  toalett och badrum vilket gör att det känns ganska så stort ändå. Ett problem jag dock har är garderoben, där jag inte kan hänga några kläder. Detta har resulterat i att jag fått rulla både klänningar och skjortor för att inte skrynkla dom alltför mycket... Vi får väl se hur detta blir...

Morgonen idag bjöd på en stad som doftade av färskt bröd, där man kunde kika in på de upplysta bagerierna. Folk sprang runt med baguetter under armarna i dom små gränderna, ja, det är så franska som det kan bli. Skolan började  kvart över åtta då jag och cirka 10 andra personer skulle ha en liten introduktion. Vi blev indelade i klasserna och lektionerna kunde börja. och jag måste säga att jag bara älskar skolan. Jag ärlskar upplägget och det är fantastiskt att kunna förstå vad människorna säger, ja, för man förstår faktiskt franskan väldigt bra. Jag har välrdens gulligaste lärare, Joanna, och hon är en person man genast får fortroende för.

När skolan slutade vid kvart över tolv var det en liten samling med alla studenter i samlingslokalen därr det bjöds på baguette, ost och vin (vin en måndag och på skolan!!!!) och där studenterna helt enkelt kunde umgås med varandra. Detta avslutades med att jag och fyra andra gick till ett mysigt cafe för en latte och franskaövning. Det är helt underbart att man faktiskt kan göra sej förstådd. Dock insåg jag ganska snart att ja va tvungen att dra mej bortåt för att inhandla mat då jag bara besitter ädelost och knäckebröd. En ordentlig buffe inhandlades och ska väl räcka en vecka eller två... På vägen hem passade jag även på att kika in i en bokhandel, handla lite ordböcker, synonymböcker och grammatikböcker. Även några block, pennnor och mappar fick bli mina så att ja kan skapa någon slags ordning.

Och här sitter jag nu på mitt rum, mätt och belåten efter en redig sallad och glass till efterrätt. Nu väntas pluggande (jippi!) och  vid tiotiden ska jag möta upp ett par andra studenter för ett glas vin. Ja, jag kan inte med ord beskriva hur fantastiskt det hittills har varit. Jag är övertygad om att jag kommer stormtrivas! Du är välkommen!

Amanda


Kommentarer
Postat av: Johanna

Amanda, det låter verkligen helt underbart! Jag är så glad för din skull!!

Puss min kära

2008-10-13 @ 18:32:10
Postat av: Amanda

Det är helt underbart också.

Jag väntar på dej, du är alltid välkommen

2008-10-13 @ 19:30:05
Postat av: Karolina

Det låter som taget ur en film! Jag är riktigt avundsjuk på dig ska du veta!

Postat av: Amanda

Tja, du är välkommen :P

2008-10-14 @ 17:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback