18/7 -09: En aupairs jobb

Har man tur som jag så hamnar man i en helt underbar familj. Jag fick chansen att unde två veckor åka med mina värdbarn till Irland på deras semester där jag har tillbringat en helt fantastiskt tid. Jag älskar Irland, människorna, musiken, landskapet... dock måste jag säga att vädret var crap, och jag hade aldrig stått ut med att leva under konstans regn.

Vi begav oss till mitten av Irland, Busherstown, där huset väntade. Nåja, hus och hus. Ett slott var det, med torn och långa korridorer, gamla unkna rum med spindelväv. Valv och himmelsängar, stora bilder av kvinnor i långklänning och rosiga kinder. En privat tennisbana, stora statyer av soldater och betydande kvinnor i trädgården, så många uthus att dom inte kan räknas på fingrarna. Hästar, hundar, höns, kossor. Och så den betydande katten som finns där för mössen. Ja, där har jag alltså bott. Lyxigt? Jodå.



Välkommen till Irland, kanske det vackraste jag sett. Allt är grönt, allt!



Mitt hus med tillhörande värdbarn



en gång om året anordnas Tullamore Show, Irlands största Farmers Market. Jag fick i uppgift tillsammans med en annan aupair, Zuzana från Tjeckoslovakien, uppgiften att sälja korv, syltor, pateer, marmelader, kakor.. Ja, allt. Fantastiskt roligt och perfekt för att utveckla engelskan. Och ja, folk såg att i var utlänningar och enligt Prue lockade det ännu mer folk, hoho.



Hur kommer det sej att aupairer alltid är mest entusiastiska när det kommer till lek? (fast det är hemsk behändigt att va aupair, man har en ursäkt till att leka som en tok)



Sista helgen begav jag mej tillsammans med min värdpappas syster + barn + aupair och hans mamma till en liten stuga vid havet, Dunmore East. Vi lekte, dansade, gjorde kort, badade, shoppade... Härligt.
Övre raden: Jag, Zuzana, min värdpappas syster Emma
Mellersta raden: Kusinen Shane, kusinen rebecca, Rafaël, vännen Shirsta
Nedre raden: farmodern Prue, kusinen susanna, vännen Louisa, Tristan


Förutom allt detta hann jag också med att besöka Irlands äldsta pub, 150 år utan förändring. jag shoppade loss i Dublin och tog dagliga promenader i kohagen. en helt underbar vistelse, och att detta är mitt jobb är ju helt fantastiskt!
(så är det någon som letar aupairfamilj till våren kan jag inte annat än att tvinga dej att bege dej till Rudd/Vanier)

Kommentarer
Postat av: Emma S

Amanda... det ser helt underbart ut...

2009-08-18 @ 17:28:18
Postat av: Sandra

Det låter bra :)

Vad har du för dig då?

Postat av: Hanna

Åh nice!! Attans att man inte kunde franska, annars skulle du haft en given efterträdare!!

2009-08-21 @ 04:37:49
URL: http://hannut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback