Bröllop i Bollywood-stil

I söndags kväll var jag inbjuden till bröllop i storslagen Bollywood-stil. En lila långklänning med svarta blommor fick jag på mig och håret blev lockigt av papiljotter. Ögonen fick finfin krok av eyeliner och överdrivna smycken togs på. En liten p'rl i pannan fick också sitta på sin plats och sedan var jag redo att entra tältet. För bröllopet hölls i tält, eller chapiteaux som det heter - vilket mer är storslagna rum som byggs upp av tyg.

Jag smög in och tog lite kort innn brudparet kom, och här skulle dom sitta när dom anlände för korttagning.



Dekorationen var helt fantastisk och inte en centimeter hade de missat



Och så anlände brudparet till slut. Inte en klänning jag hade valt, men visst är det otroligt vackert





Brudparet satt omgivna av indier som spelade passande musik



Efter korttagning och en fantastiskt god entré bestående av det mesta man kan tänka (allt från frukt till kyckling och lax, inklusive champagne) slog sig brudparet ner vid sitt bord som stod i ena hörnet med en dukning som hette duga. Pappan hälsade alla välkomna och klagjorde att det snart var dags för bröllopsmiddagen. Helt plötsligt rivs väggen ner bakom brudparet och ytterligare ett rum öppnar sig, och det var nog bland det vackraste jag sett. Det var stort som en cirkus, med lila tyg draperat i taket. Väggarna var rosa och tusentals värmeljus var tända i hela lokalen. Bord och stolar täckta med orange eller vitt tyg stod runt om i lokalen och utmed sidorna stod långbord med mat så långt man kunde se. På sidorna där man gick in stod indiska personer klädda i underbara kreationer med pannsmycken och långa flätor.



Överallt hände blomstergirlanger och blomsteruppsättningarna kan inte beskrivas med ord. Efter lite inside inromation fick jag reda på att två lastbilar från Holland hade levererat dom.





Dukningen bestod av tre tallrikar per person, fyra glas, och tre par bestick. Hum, vart ska man börja? Under middagen bjöds på underhållning; fartfylld indisk dans, ormtjusare, fakirer, trollkarlar... Det fanns konstant något att titta på, och magen fylldes långsamt i en härlig blandning med god dryck.



Vid tolvslaget kom dock höjdpunkten och det blev helt mörkt i lokalen. Gula lampor började blinka och in rullades en ordentligt stor bur täckt med ett rött skynke. Det drogs av, och en alldeles bedårane tiger gjordes synlig. Jag vet inte om bedårande egentligen är rätt ord då det första tiggern gjorde var att ryta, men mäktigt var det. Jag undrar om jag också kan få en tiger på mitt bröllop?



Sammanfattningsvis var det något alldeles extra, och jag tror väl inte att jag kommer att få gå på ett liknande bröllop igen. En fantastisk natt där jag var hemma för sent, där jag klappat både en tiger och hållt en orm (uuusch!). Jag var mer än nöjd och kommer nog inte glömma det i första taget.

(Dock undrar jag fortfarande hur mycket ett sånt här bröllop kan kosta, med över 800 gäster)


Kommentarer
Postat av: mor

Saknade ett kort på min lilla indiska Amanda, var har du det?

2010-04-06 @ 10:13:39
Postat av: Syster

Precis vad jag tänkte på! Jag ville ju se hur du såg ut i klänningen. Lägg upp, lägg upp genast!

2010-04-06 @ 16:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback