13/11 -08: Les doubles pronoms compléments



Har man inte snö får man se till att fixa det på något sätt! Ska jag va ärlig avundas jag er där hemma som har det riktigt kallt, men det kanske inte är helt fel här heller. Dock ska här erkännas att de va riktigt kallt i morse, såpass att jag fick ta en extra kofta, inte dåligt. Folk här bar både mössa, vantar och halsduk.. Tss, fransoser, att dom inte till slut kokar upp! Och på tal om kyla kan jag okcså meddela att staden så smått börjats utsmyckas för jul. snacka om mysigt! I alla små gränder kommer de snrt trängas tomtar, granris och gnistrande lampor. Japp, igår kväll tändes en del, och ack vad det var mysigt. Så snart de blir ordentligt mörkt  och allt tänds ska här fotas!


Sedan ska även en till sak meddelas idag, och det är jag för första gången stött på något logiskt i det franska språket! ja, för det mesta består ju faktiskt annars av massa undantag, men nu, som sagt, har jag stöt på något logiskt. Nämligen, les doubles pronoms compléments, när man ska ersätta objekt eller handlingar med motsvarande den/det/honom/henne/osv på franska. Ja, tyvärr är inte själva pronomen självklara, vilket man ska välja, men däremot är ordningsföljden logisk! (om man bortser från när det är negativt, plus alla undantag) Hum, plötsligt blev det inte så logiskt. Jo, bättre än allt annat iallafall. Och det känns oerhört härligt att faktiskt förstå något. För er som fortfarande inte fattar grejen med detta, kan jag nu med glädje bifoga en superlätt pyramid som man lätt lär sej tantill, och vips, blir ordningen helt plötsligt solklar!




Man läser alltså från vänster till höger i ordning, och så blir meningen rätt, sånt gillar jag.
Elle ne me le donne pas
Elle les lui apporte

Heja smarta lösningar!


Dock känns det som om det var evigheter sedan jag uppdaterade här, och det var det kanske också. en massa saker har avklarats, vi har firat Victorias 20årsdag, handlat mat för veckor framöver,  vart ute, åter igen överträffat oss i
matlagning... You name it! Nedan ses jag och Pamela från Australian Bar i tisdags och en bild på hur det kan se ut på en fransk restaurang om man beställer kött. Jag är glad att jag inte gjorde det...
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback